BAHAGIAN E : MAD
Huruf = Terdiri ketimbang 3 abjad iaitu :
ي | و | ا |
Makna = Memanjangkan bunyi pada huruf-huruf mad dengan kadar 2 sampai 6 harakah
i. Alif ( ا ) sebelumnya abjad berbaris di atas = قال
ii. Wau ( و ) sebelumnya abjad berbaris di hadapan = يقول
iii. Ya’ ( ي ) sebelumnya abjad berbaris di bawah = قيل
Bahagian = Bagi Mad terdapat 2 jenis aturan iaitu :
1. MAD ASLI (TABI’I)
Makna = Tidak ada abjad Hamzah ( ﺀ ) atau tanda Mati selepas abjad Mad.
Hukum = Kadar bacaannya merupakan 2 harakah
Makna = Tidak ada abjad Hamzah ( ﺀ ) atau tanda Mati selepas abjad Mad.
Terdapat 3 Keadaan Mad Asli, iaitu :
- Wakaf Dan Wasal
- Wasal
- Wakaf
1.1 Mad Asli : Wakaf dan Washal
Huruf Mad tetap ada dikala washal atau wakaf samada :
i. Huruf Mad itu terletak di tengah
ii. Huruf Mad terletak di akhir
1.2 Mad Asli : Washal (Shilah Shugra)
Mad Asli juga terjadi pada Washal (dan hilang dikala wakaf) – pada Shilah Shughra, iaitu :
i. Huruf Wau Kecil yang terdapat sesudah Ha Dhamir yang berbaris Dhammah
– Untuk Ha Dhamir disambung dengan Wau,
disyaratkan agar abjad itu mesti terdapat di antara 2 abjad yang berharakat
ii. Huruf Ya Kecil yang terdapat sesudah Ha Dhamir yang berbaris Kasrah.
– Untuk Ha Dhamir disambung dengan Ya,
disyaratkan agar abjad itu mesti terdapat di antara 2 abjad yang berharakat
1.3 Mad Asli: Pada Wakaf
Mad Asli juga terjadi pada abjad Mad yang ada dikala Wakaf (dan hilang dikala Washal, iaitu jikalau disambung dengan kalimah sesudahnya). Hal ini terjadi pada abjad Alif Pengganti Tanwin (fathatain).
2. MAD FAR’I
Makna = Mad yang dibaca lebih ketimbang kadar Mad Asli disebabkan terdapat abjad Hamzah ( ﺀ ) atau tanda Mati selepas abjad Mad.
Hukum = Kadar bacaannya / harakah yakni mengikut jenis Mad
Bahagian = Mad Far’i terbahagi terhadap 14 bahagian:
- Mad Wajib Muttasil
- Mad Jaiz Munfasil
- Mad Lazim Kalimi Muthaqqal
- Mad Lazim Kalimi Mukhaffaf
- Mad Lazim Harfi Muthaqqal
- Mad Lazim Harfi Mukhaffaf
- Mad Silah Qasirah
- Mad Silah Towilah
- Mad Arid Lissukun
- Mad Iwad
- Mad Lin
- Mad Tamkin
- Mad Badal
- Mad Farq
2.1 Mad Wajib Muttasil
Makna = Muttasil berencana Sambung Apabila abjad Mad berjumpa Hamzah dalam 1 kalimah
Hukum = Panjang bacaan yakni 4 atau 5 harakah. Ketika berhenti dibaca 6 harakah.
Contoh = (Ar-Ra’du : 21)
2.2 Mad Jaiz Munfasil
Makna = Munfasil berencana Berasingan Apabila abjad Mad berjumpa Hamzah dalam 2 kalimah
Hukum = Panjang bacaan yakni 4 atau 5 harakah. Harus dibaca secara pendek dengan kadar 2 harakah.
Contoh = (Al-Anfal : 72)
Termasuk Mad Jaiz Munfashil ialah Shilah Kubra, iaitu bila:
i. Wau Kecil yang terdapat sesudah Ha Dhamir yang berbaris Dhammah berjumpa dengan Hamzah pada 2 kalimah
ii. Ya Kecil yang terdapat sesudah Ha Dhamir yang berbaris Kasrah berjumpa dengan Hamzah pada 2 kalimah
* Cara bacaannya yakni sama dengan Mad Shilah dikala Washal, sedangkan dikala Wakaf tidak dibaca panjang.
2.3 Mad Lazim Kalimi Muthaqqal
Makna = Apabila abjad Mad berjumpa abjad bersabdu dalam 1 kalimah
Hukum = Kadar bacaan yakni 6 harakah
Contoh = (Ali-Imran : 61)
2.4 Mad Lazim Kalimi Mukhaffaf
Makna = Apabila abjad mad berjumpa abjad sukun dalam 1 kalimah
Hukum = Wajib dibaca 6 harakah
Nota : Hanya terdapat pada 2 wilayah di dalam Al-Quran
Nota : Hanya terdapat pada 2 wilayah di dalam Al-Quran
- i. (Yunus : 51)
- ii. (Yunus : 91)
2.5 Mad Lazim Harfi Muthaqqal
Makna = Huruf Mad berjumpa dengan Mati Asli pada salah satu abjad Hijaiah yang bersabdu dan berada di awal surah
Huruf = Huruf Mad ini ada 8 iaitu : Nun, Qaf, Sad, ‘Ain, Sim, Lam, Kaf, Mim
Hukum = Wajib dibaca secara 6 harakah
2.6 Mad Lazim Harfi Mukhaffaf
Makna = Huruf Mad berjumpa dengan Mati Aslipada salah satu abjad Hijaiah yang tidak bersabdu dan berada di awal surah
Huruf = Huruf Mad ini ada 5 iaitu : Ha, Ya’ , Tho, Ha’, Ra
Hukum = Panjang bacaannya yakni 2 harakah
2.7 Mad Silah Qasirah
Makna = Apabila abjad “Ha Dhomir” berjumpa dengan abjad selain Hamzah dalam 2 kalimah. Biasanya Mad ini dilambangkan dengan baris Fathah tegak, Kasroh tegak, atau Dhommah terbalik pada abjad “Ha Dhomir”. Syarat yang mesti ada dalam Mad ini yakni abjad sebelum dan selepas “Ha Dhomir” mesti berbaris hidup dan bukan mati/sukun.
Hukum = Kadar bacaan yakni 2 harakah
2.8 Mad Silah Towilah
Makna = Apabila abjad “Ha Dhomir” berjumpa dengan abjad Hamzah dalam 2 kalimah. Syarat yang mesti ada dalam Mad ini yakni abjad sebelum dan selepas “Ha Dhomir” mesti berbaris hidup dan bukan mati/sukun.
Hukum = Kadar bacaan yakni 4 atau 5 harakah
2.9 Mad Aridh Lissukun
Makna = Apabila Huruf Mad berjumpa abjad hidup dalam 1 kalimah dan bacaan diwaqafkan (berhenti). Dinamakan Aridh lantaran Mad Asli yang terdapat di simpulan ayat dibaca sukun lantaran wakaf. Jika di washal, hukumnay kembali menyerupai Mad Asli.
Hukum = Harus dibaca dalam 3 kondisi : 2, 4 atau 6 harakah
Contoh = (Al-Fajr : 6)
2.10 Mad Iwad
Makna = Mad yang terjadi apabila pada simpulan kalimah terdapat abjad yang berbaris fathatain dan dibaca waqaf.
Hukum = Panjang bacaannya yakni 2 harakah
2.11 Mad Lin
Makna = Apabila abjad berbaris di atas berjumpa huruf و atau ي bertanda sukun, abjad selepasnya dibaca sukun kerana waqaf. Dinamakan Mad Lin kerana pengucapannya lembut dan mudah.
Hukum = Panjang bacaan yakni 2, 4 atau 6 harakah
2.12 Mad Tamkin
Makna = Apabila terdapat dua abjad Ya’ dalam 1 kalimah di mana Ya’ pertama berbaris di bawah dan bersabdu dan Ya’ kedua sukun
Hukum = Panjang bacannya merupakan 2, 4 dan 6 harakah
2.13 Mad Badal
Makna = Apabila berjumpa 2 Hamzah di dalam 1 kalimah, di mana Hamzah pertama berbaris hidup dan Hamzah kedua berbaris Mati. Hamzah kedua ditukar terhadap abjad Mad mengikut baris abjad Hamzah pertama untuk mengendorkan bacaan.
- Jika Hamzah pertama berbaris di atas, Hamzah kedua ditukar menjadi Alif asalnya .
- Jika Hamzah pertama berbaris di bawah, Hamzah kedua ditukar menjadi Ya’ asalnya .
- Jika Hamzah pertama berbaris di hadapan, Hamzah kedua ditukar menjadi Waw asalnya .
Hukum = Kadar bacaannya yakni 2 harakah
2.14 Mad Farq
Makna = Apabila Mad Badal berjumpa dengan abjad yang bertasydid sabdu dan untuk membezakan antara kalimat istifham (pertanyaan) dengan sebutan/berita.
Hukum = Panjang bacannya merupakan 6 harakah
BAHAGIAN D : IDGHAM
Makna = Dari sisi Bahasa berencana memasukkan satu abjad ke dalam abjad lain. Dari sudut Istilah pula berencana menyebut 2 Huruf dengan satu Huruf yang bertanda Tasydid.
Bahagian = Bagi Idgham terdapat 4 jenis aturan iaitu :
1. Idgham Mutamasilain : Pertemuan dua abjad yang serupa sifat dan makhrajnya
2. Idgham Mutaqaribain: Pertemuan dua abjad yang berhampiran sifat dan makhrajnya, atau salah satu ketimbang sifat dan makhrajnya
3. Idgham Mutajanisain : Pertemuan dua abjad yang serupa makhrajnya tapi berbeda sifatnya
4. Idgham Mutaba’idain : Pertemuan dua abjad yang kedua-duanya berbeza dari sisi sifat dan makhrajnya
Sub-Bahagian = Setiap bahagian mempunyai 3 sub-bahagian iaitu :
i. Idgham Saghir – Huruf pertama sukun dan abjad kedua berbaris
ii. Idgham Kabir – Huruf pertama dan kedua berbaris
iii. Idgham Mutlak – Huruf pertama berbaris dan abjad kedua sukun.
Tujuan = Untuk menghasilkan perbandingan antara 4 aturan idgham di atas dengan sifat dan makhraj huruf. Ini kerana sifat dan makhraj abjad menjadi pengukur utama dalam menyeleksi aturan 4 jenis idgham tersebut.
1. IDGHAM MUTAMASILAIN
Makna = Mutamasilain bermaksud ‘serupa’. Iaitu konferensi dua abjad yang serupa sifat dan makhrajnya (tempat keluarnya)
Huruf =
د | ت | ب |
- ب bertemu ب
- ت bertemu ت
- د bertemu د
Hukum = Hukum yakni wajib diidghamkan.
Bahagian = Terbahagi terhadap 3 bahagian :
- Mislain Saghir (Kecil)
- Mislain Kabir (Besar)
- Mislain Mutlak
1.1 Mutamasilain Shaghir
Makna = Huruf pertama sukun dan abjad kedua berbaris.
Contoh = (Al-Baqarah : 60)
Hukum = Wajib Idgham
1.2 Mutamasilain Kabir
Makna = Huruf pertama dan kedua berbaris
Hukum = Wajib Izhar
Contoh = (Al-Baqarah : 131)
1.3 Mutamasilain Mutlak
Makna = Huruf pertama berbaris dan abjad yang kedua sukun.
Hukum = Wajib Izhar
2. IDGHAM MUTAQARIBAIN
Makna = Mutaqaribain berencana ‘hampir’. Iaitu konferensi dua abjad yang berhampiran sifat dan makhrajnya, atau salah satu ketimbang sifat dan makhrajnya, menyerupai :
i. Berhampiran Makhraj dan Sifat Contoh : ل bertemu ر
ii. Berhampiran Makhraj tidak Sifat Contoh : ق bertemu د
iii. Berhampiran Sifat tidak Makhraj Contoh : ذ bertemu ج
Bahagian = Terbahagia terhadap 3 bahagian :
- Mutaqaribain Saghir (Kecil)
- Mutaqaribain Kabir (Besar)
- Mutaqaribain Mutlak
2.1 Mutaqaribain Shaghir
Makna = Pertemuan dua huruf, pertama sukun dan kedua berbaris.
Hukum = Izhar
Contoh = (Al-Anfal : 48)
2.2 Mutaqaribain Kabir
Makna = Pertemuan dua huruf, pertama dan kedua berbaris.
Hukum = Wajib Izhar.
Contoh = (Yusuf : 33)
2.3 Mutaqaribain Mutlak
Makna = Pertemuan dua huruf, pertama berbaris dan kedua sukun.
Hukum = Wajib Izhar.
Contoh = (Yusuf : 10)
3. IDGHAM MUTAJANISAIN
Makna = Mutajanisain berencana ‘sejenis’ . Iaitu konferensi dua abjad yang serupa makhrajnya tapi berbeda sifatnya seperti:
- …….. bertemu ث
- ……… bertemu د
Bahagian = Terbahagi terhadap 3 bahagian :
- Mutajanisain Saghir (Kecil)
- Mutajanisain Kabir (Besar)
- Mutajanisain Mutlak
3.1 Mutajanisain Shaghir
Makna = Huruf pertama sukun dan kedua berbaris.
Hukum = Wajib Izhar, Kecuali 6 wilayah yang mesti dibaca idgham, iaitu:
1. Huruf ba dan sesudahnya abjad mim, seperti
2. Huruf ta dan sesudahnya abjad dal, menyerupai
3. Huruf ta dan sesudahnya abjad tha, seperti
4. Huruf tha dan sesudahnya abjad dzal, seperti
5. Huruf dal dan setelahnya abjad ta, seperti
6. Huruf dzal dan sesudahnya abjad zha, seperti
Contoh = (AlHijr : 7)
3.2 Mutajanisain Kabir
Makna = Kedua-dua hurufnya berbaris.
Hukum = Wajib Izhar.
Contoh = (Ali ‘Imran : 7)
3.3 Mutajanisain Mutlak
Makna = Huruf pertama berbaris dan kedua sukun.
Hukum = Wajib Izhar.
Contoh = (Yunus : 106)
4. IDGHAM MUTABA’IDAIN
Makna = Mutaba’idain berencana pertermuan dua abjad yang kedua-duanya berbeza dari sisi sifat dan makhrajnya.
Contoh = (Mukminun : 22)
BAHAGIAN C : NUN DAN MIM SYADDAH
1. WAJIBAL GHUNNAH (GHUNNAH MUSYADDAD)
Makna = Nun dan Mim Syaddah / Bersabdu dimengerti selaku Wajibal Ghunnah (Ghunnah Musyaddad) yang berencana diwajibkan dengung
Huruf = Terdiri ketimbang 2 abjad iaitu :
ﻡّ | نّ |
Hukum = Panjang bacaannya yakni 2 harakah
Bahagian B : Mim Sakinah
Bagi Mim Sakinah (Mati) terdapat 3 jenis aturan iaitu :
1. Idgham Syafawi (Idgham Mithlain)
2. Ikhfa’ Syafawi
3. Izhar Syafawi
1. Idgham Syafawi (Idgham Mithlain)
Huruf = Terdiri ketimbang 1 abjad iaitu :
م |
Makna = Memasukkan abjad pertama yang bertanda mati ke dalam abjad selanjutnya yang berbaris dan memunculkan abjad selanjutnya bersabdu serta terangkat pengecap dikala menyebutnya.
Hukum = Apabila Mim Mati ( مْ ) berjumpa dengan Huruf Mim ( م ) pada lain kalimah, dimasukkan abjad Mim Mati ( مْ ) ke dalam abjad Mim Berbaris ( م )dan dibaca dengan Dengung
2. Ikhfa’ Syafawi
Huruf = Terdiri ketimbang 1 abjad iaitu :
ب |
Makna = Ikhfa’ berencana Tersembunyi. Membaca abjad yang sifatnya antara Izhar dan Idgham tanpa sabdu serta mengekalkan sifat dengung pada abjad pertama
Hukum = Apabila Mim Mati ( مْ ) berjumpa dengan Huruf (ب ) pada lain kalimah, dibunyikan abjad Mim Mati (مْ ) antara bunyi Izhar dan Idgham dan dibaca dengan Dengung
3. Izhar Syafawi
Huruf = Terdiri ketimbang 26 abjad iaitu :
ر | ذ | د | خ | ح | ج | ث | ت | ا |
غ | ع | ظ | ط | ض | ص | ش | س | ز |
ي | ه | و | ن | ل | ك | ق | ف |
Makna = Mengeluarkan istilah setiap abjad dari makhrajnya tanpa dengung.
Hukum = Apabila Mim Mati ( مْ ) berjumpa dengan Huruf-huruf selain daripada م dan ب pada lain kalimah, istilah Mim Mati ( مْ ) diterangkan dan dibaca secara Jelas dan Nyata Tanpa Dengung
Bahagian A : Nun Sakinah Dan Tanwim
Bagi Nun Sakinah (ﻥْ ) dan Tanwim ( ـًـٍـٌ ), terdapat 5 jenis aturan iaitu :
- Izhar Halqi
- Ikhfa’ Hakiki
- Idgham Maal Ghunnah (Bighunnah)
- Idgham Bila Ghunnah
- Iqlab
1. Izhar Halqi
Huruf = Terdiri ketimbang 6 abjad iaitu :
ه | ع | خ | ح | غ | أ |
Makna = Izhar berencana Jelas.
Oleh itu hendaklah diterangkan istilah Nun Mati dan Tanwim serta setiap abjad Izhar Halqi dari makhrajnya tanpa mendengungkannya.
Hukum = Apabila Nun Mati (ﻥْ ) atau Tanwim ( ـًـٍـٌ ) berjumpa dengan salah satu Huruf Izhar Halqi
di dalam satu kalimah atau dua kalimah, dibaca denganJelas, iaitu Tanpa Dengung
2. Ikhfa’ Hakiki
Huruf = Terdiri ketimbang 15 abjad iaitu :
ك | د | ص | ز | ج | ت | س | |
ذ | ش | ظ | ط | ض | ق | ث | ف |
Makna = Ikhfa’ berencana Tersembunyi. Membaca abjad yang sifatnyaantara Izhar dan Idgham tanpa sabdu serta mengekalkan sifat dengung pada abjad yang pertama.
Hukum = Apabila Nun Mati (ﻥْ ) atau Tanwim ( ـًـٍـٌ ) berjumpa dengan salah satu Huruf Ikhfa’ Hakiki, dibaca dengan Dengung
3. Idgham Maal Ghunnah
Huruf = Terdiri ketimbang 4 abjad iaitu :
ن | م | و | ي |
Makna = Idgham Berdengung iaitu memasukkan abjad pertama yang bertanda mati ke dalam abjad selanjutnya yang berbaris dan memunculkan abjad selanjutnya bersabdu serta terangkat pengecap dikala menyebutnya serta dengung
Hukum = Apabila Nun Mati (ﻥْ ) atau Tanwim ( ـًـٍـٌ ) berjumpa dengan salah satu Huruf Idgham Maal Ghunnah di dalam dua kalimah, dibaca denganDengung
4. Idgham Bila Ghunnah
Huruf = Terdiri ketimbang 2 abjad iaitu :
ر | ل |
Makna = Idgham Tanpa Dengung iaitu memasukkan abjad pertama yang bertanda mati ke dalam abjad selanjutnya yang berbaris dan memunculkan abjad selanjutnya bersabdu serta terangkat pengecap dikala menyebutnya tanpa dengung
Hukum = Apabila Nun Mati (ﻥْ ) atau Tanwim ( ـًـٍـٌ ) berjumpa dengan salah satu Huruf Idgham Bila Ghunnah di dalam dua kalimah, dibaca dengan Tanpa Dengung
5. Iqlab
Huruf = Terdiri ketimbang 1 abjad iaitu :
ب |
Makna = Menukarkan bunyi Nun Mati dan Tanwim terhadap bunyi abjad Mim dan diikhfa’kan (disembunyikan) ke dalam abjad Ba’ yang berbaris serta dikekalkan sifat dengung.
Hukum = Apabila Nun Mati (ﻥْ ) atau Tanwim ( ـًـٍـٌ ) berjumpa dengan Huruf Iqlab, dibaca denganDengung
0 Komentar untuk "Ilmu Tajwid"